Off Topic #7

Vi börjar en ny Off Topic sida här.

/Kjell

55 Responses to Off Topic #7

  1. Ulrika says:

    Ingela,

    Det är märkligt hur “man” väljer att missuppfatta varandra. Jag har ögnat lite hos Berndt och vill bara säga att jag förstår precis vad du menar med att tuktas, formas och prövas när vi har kroppsliga besvär. Om inte annat prövas vi att be för varandra. Vi är väl aldrig så formbara som när vi av någon anledningen behöver be av hela vårt hjärta för oss själva eller varandra. Jag törs skriva det här för att jag själv är långt ifrån stark just nu. Ett annat bevis för att vi formas åt rätt håll när någon behöver ärlig och intensiv förbön är att man fylls av en sådan bön även för dem som man kanske inte är så god vän med. Det köttsliga läggs åt sidan och vi får samlas kring någonting verkligt viktigt på ett sätt som jag tror kommer att kännas igen i himmelriket. Men väl där ska vi kunna ta hand om varandra utan sjukdomar. Där ska vi ha prövats färdigt. Utöver detta sagt vet jag att en del av mina besvär är självförvållade och en del förvållade av andra. Då blir det att tukta sig själv till bättre vanor och förlåta den andre.

    /Ulrika

  2. Kjell says:

    Alla inlägg i saken sakrament har flyttat till Sakrament och Nattvard.

    /Kjell

  3. Ingela says:

    Ja Ulrika, visst är det som du säger.
    Själv ‘vågar’ jag skriva om tuktan och helgelse, eftersom jag inte heller är så stark.
    Jag tror mycket på det Reichmann säger, att både lycka och lidande kan få tjäna som omständigheter där vi får lära oss något om Guds nåd.

  4. Kan någon tipsa om en bra genomgång av islam? Då menar jag en ärlig sådan. Vi vet ju hur lätt man kan göra lära av lösryckta ord och meningar.

  5. Kjell says:

    Andreas Frost,

    Du får nog räkna med att allt som skrivs om Islam och annan politik och religion innehåller mycket subjektivitet.

    Det har förekommit en hel del bra artiklar på sistone.

    Det största problemet är ju att västerlandets makthavare inte längre tror att Gud (med stor bokstav) finns. Detta leder till att man klassar all tro (religion) som fantasi och således ungefär samma sak.

    Att det skulle kunna finnas sanna och falska religioner är ett påstående som de inte kan förstå.

    Nästa knipa är rasism och diskriminerande. Så om någon törs kritisera Islam kallar dessa ledare det genast för “islamofobi” och diskriminerande.

    Det borde vara tillåtet att granska vilken religion som helst och rapportera sakligt om dess ideal, ambitioner och självklarheter. Det har absolut inget att göra med diskriminerande.

    Om du vill så kan du läsa Mikael Karlendals artikel som heter Rom är målet för islamisterna.

    Om du kan läsa den kritiskt så finns det en hel del bra information där.

    Den bit du bör läsa kritiskt är den som handlar om Rom, Katolocism och Korståg.

    Islam som politiskt eller religiöst system duger helt enkelt inte. Men vi bör väl inte bortse från att majoriteten av muslimer fötts in i det systemet utan eget val.

    Hade de haft ett val skulle de inte ha blivit muslimer.

    /Kjell

  6. Tack för alla tips!

    Karlendal ligger väl inte direkt i min 10-top lista men han är kanske sanningsenlig vad gäller islam.

    Mitt i allt detta elände så kan det vara så att vi ser en accelererad invandring av judar till Israel. Frågan är om vi förstår tidens tecken? Jag tror iaf IS gör att profetian går i uppfyllelse. Åtminstone att de är en av faktorerna.

    Det är med delade känslor man följer utvecklingen av ondskans hjärntvättade människor.

  7. Gluefox-artikeln var riktigt bra. Den borde våra usla regenter läsa.

  8. Zakaria var också den intressant (kanske fel ordval iofs).

    Jag har full förståelse för att människor röstar på SD. Tråkigt att det inte finns andra partier där man ser faran med islam.

    Bibeln uppmanar oss att be för våra fiender. Det kan jag i ärlighetens namn inte göra efter att läst på lite mer om islam. Finner inga ord för denna hatiska religion.

  9. Kjell says:

    Andreas Frost skrev: “Bibeln uppmanar oss att be för våra fiender. Det kan jag i ärlighetens namn inte göra efter att läst på lite mer om islam.”

    Kanske har du inte insett hur fantastiskt detta löfte är? Jag menar nåden eller löftet att få be för våra fiender. Jag skall försöka förklara.

    Först vill jag jämföra det med att förlåta i den betydelsen att man bara kan (och får) förlåta något som någon har gjort mot en själv.

    Exempel: Om någon skulle stjäla något från dej, Andreas, och jag skulle säga att jag förlåter tjuven, då skulle du rätteligen kunna kalla mej knäpp.

    På samma sätt tror jag att det handlar om “våra personliga fiender” när det handlar om bön för dem.

    Då blir det kanske lättare att förstå att det kan kännas både som en tröst och en säkerhet att i bönen säga till Gud: “Jag ber dej för min fiende X.”

    Dels känns det bra att inte behöva låtsas att X är något annat än fiende. Dels känns det bra att Gud vet att vi faktiskt kan ha personliga fiender utan att det är vår egen skuld.

    Och nog är det väl bra att få överlämna fienderna i Guds hand så att han kan leda dem. Det minskar så att säga faran för oss.

    Hur sedan Gud handlar med dessa fiender behöver vi inte bry oss om. Om han leder dem till sinnesändring är det ju bara bra, och om han låter den få sina straff vet vi säkert att straffen blir rättfärdigt utmätta.

    Kanske förstår du nu att jag kallar detta för nåd och löfte.

    /Kjell

    PS. Säkerligen får vi även tala med Herren om andras fiender, men det är inte det som bibelstället talar om.

  10. Majlis says:

    Psaltaren 12: En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord. Inte skall han låta din fot vackla, inte slumrar han som bevarar dig. Nej, han som bevarar Israel, han slumrar inte, han sover inte. HERREN bevarar dig, HERREN är ditt skydd på din högra sida. Solen skall inte skada dig om dagen, och inte månen om natten. HERREN skall bevara dig från allt ont, han skall bevara din själ. HERREN skall bevara din utgång och din ingång från nu och till evig tid.

    Matteus 28:18-20: Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: “Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.”

    En påminnelse vem som är vår räddning i tider av oro och fruktan. Många, både kristna och icke-kristna, vittnar om fruktan för islam och IS, och det är fullt förståeligt. Vi som tillhör Herren känner fruktan ibland, men vi har alltid en trygghet i Honom, en trygghet som är helt oberoende av vad som händer i världen.

    Kolosserbrevet 3:2: Ha ert sinne vänt till det som är där ovan, inte till det som är på jorden.

  11. Ulrika says:

    Tack Majlis!

    “Ha ert sinne vänt till det som är där ovan, inte till det som är på jorden.”

    Ibland, eller ganska ofta, har jag svårt att förstå om ett budskap från en människa stämmer med Guds röst eller inte. Men jag tror mig insett att när vi lyssnar eller läser Bibeln, vilket stycke som helst, tillräckligt sammanhängande, som ett par kapitel i sträck, så hör man “en röst” som man sedan kan jämföra med “rösten” i de mänskliga budskapen. Att man lär känna Bibelns röst innan man försöker förstå “rösten” i exempelvis en predikan eller en profetia osv.

    Det du delar samklingar välsignat med Bibelns toner, av det jag hört och läst.

    /Ulrika

  12. Kjell says:

    Majlis citerade: “Ha ert sinne vänt till det som är där ovan, inte till det som är på jorden.”

    Kanske tror olyckskorprna att detta var lättare förr, innan det fanns globala oljepriser, växelkurser, börsnoteringar, hypothekräntor och internet.

    Nu för tiden har vi ju så mycket här på jorden att göra oss bekymmer om…..

    /Kjell

  13. Bengt-Olof Lindskog says:

    Hej Kjell

    Då en del har synen att alla avarter kommer från pingst historia, och är en del av rotsystemet. Så undrar jag.

    Är det inte så att vid varje “väckelse” där alla nådegåvorna blir brukade, så dras det orena andarna till dessa sammanhang. Och att det är oundvikligt att detta sker. Och om man inte är andligt vaken så infinner sådant i en gren i rotsystemet?

    Att undvika det så ska man undvika att alla nådegåvorna blir brukade. Och bara tillåta en torr steril miljö.

    När vissa nådegåvor bara blir brukade med lite “studs och fart i” och dom övriga nådegåvorna som tex vishetens gåva, och andebedömningens gåva är vilande, så infinner sig kanske en oren rotslinga av oren art.

    Vad jag går emot är att säga att allt orent härstammar från pingströrelsens början, och genomsyrar all kristenhet. Att någon oren rotslinga har fått lite extra fart att utvecklas är att beklaga.

    B-O

  14. Kjell says:

    Bengt-Olof Lindskog skrev: “Vad jag går emot är att säga att allt orent härstammar från pingströrelsens början, och genomsyrar all kristenhet.”

    Så vitt jag vet har ingen här påstått det.

    Citera annars gärna och hänvisa till det inlägget.

    /Kjell

  15. Bengt-Olof Lindskog says:

    Hej Kjell

    Nej det stämmer. Jag har lagt in det på en annan känd blogg, där någon skribent har sagt det.

    Men har funderat på detta under en tid. Vad har du Kjell för tankar kring detta. Att där väckelse finns söker de dit,

    För en tid sen, kanske ett år sen upplevde jag något obehagligt. Som du vet ber jag och läser min bibel mycket, Inga andra böcker. Lite TV.

    Upplever att jag har blodets beskydd.

    Men vid sänggående upplevde jag i anden något obehagligt. Att det var någon i rummet. Jag såg tydligt en Människo skepnad bredvid min säng. Jag bad om blodet beskydd, och att anden skulle ge vika i blodets och Jesu namn. Genast försvann skepnaden av en död person som jag kände som hade dött för en tid sen. Och en underbar frid genast infann sig

    Vad jag menar är att det kan infinna sig orenhet vid väckelse…..som något hot.

    Jag skriver ju mycket om new age, och kanske inte är så populär för de orena andarna.

    Jag har inte upplevt detta någon mera gång.

    Förstår du vad jag menar, och funderar på?

    B-O

  16. Kjell says:

    Bengt-Olof Lindskog skrev: “Vad har du Kjell för tankar kring detta. Att där väckelse finns söker de dit,”

    Att själafienden inte gillar sann väckelse kan vi vara säkra på.

    Sedan är det kanske inte riktigt så enkelt att se skillnaden mellan “sann väckelse” och en “hype”.

    Det som Ulf Ekman åstadkom i Sverige är jag mycket tveksam att kalla “väckelse”. Det var en hype som skapade entusiasm (ordet betyder att vara fylld med sig själv) och förorskade många att byta församling.

    I sådana skeenden uppstår alltid nya maktförhållanden och människor som vill ha makt vet snabbt att manipulera grupper av entusiaster.

    Det är ju inte så värst svårt att spela from och religiös. Och när det handlar om rörelser där yttringar som att be högt och länge med pondus, eller “profetera” eller tala i tungor, eller vad som helst som man kan fejka, står högt i kurs, får man räkna med att maktmänniskor lyckas göra karriär.

    Hur snabbt detta skedde i Azusa-rörelsen vet jag inte, men jag vet att högmodet smög sig in där på ett tidigt stadium.

    Det räcker gott och väl att en rörelse infiltreras av människor som är ute efter makt och karriär, för att hela skeendet skall spåra ur.

    Jag tror att Andens gåvor var i funktion även innan Azusa, fast det uppenbarligen fanns samfund som med all makt försökte tona ner det.

    Jag tror att både vete och “ogräs” växte tillsammans relativt snart i Azusarörelsen.

    I dagens situation verkar det vara huvudsakligen ogräs.

    /Kjell

  17. Bengt-Olof Lindskog says:

    Kjell

    Jag skulle vilja stanna lite till med några funderingar.

    Där Herren verkar i sann ande, där drar det till sig orena andar. Går det att svara ja eller nej på den frågan. Beskriver bibeln tydligt att så är det?

    Tex i Älmhult sk “väckelsen” kunde denna blandning förekomma?

    Detta innebär att två altare sida vid sida. Rent och orent kan finnas i våra Pingstförsamlingar, och andra församlingar?

    B-O

  18. Kjell says:

    Bengt-Olof Lindskog,

    Du vill att vi prövar ditt påstående: Där Herren verkar i sann ande, där drar det till sig orena andar.

    Detta påstående är en slutsats som du vill få testad.

    En slutledning är en process, vid vilken man från ett antal premisser och i kraft av en slutledningsregel framställer en slutsats. En slutledning är giltig då slutsatsen följer av premisserna. Härav följer att slutsatsen är sann om premisserna är sanna, men om någon av dessa är falsk kan, även om slutledningen är giltig, slutsatsen vara falsk. En härledning brukar beskrivas som en serie av slutledningar.

    Låt mej även nämna några få av de fallgropar som finns.

    Cirkelresonemang eller cirkelargumentation är en typ av felaktigt logiskt resonemang. Två exempel:

    • Antag att Gud finns. Någon måste ha skapat alla livsformer, eftersom det är osannolikt att de har skapat sig själva, vilket då måste vara Gud. Alltså finns Gud.
    • Antag att ingen gud finns. Då måste alla livsformer ha bildats på egen hand, som vetenskapen säger. Alltså finns inte en skapande Gud.

    Hönan och ägget:

    • Ett hönsägg är ett ägg som en höna har värpt, därför är det första hönsägget det ägg som den första hönan värpte. Alltså kom hönan före ägget.
    • Ett hönsägg är ett ägg som en höna kommer att kläckas ur, därför är det naturligtvis så att ägget kom före hönan.

    Ledande frågor är frågor där man försöker leda den utfrågade till ett visst svar:

    • Ett exempel är frågan “Var det N.N. som rånade dig?”, istället för att fråga “Vem var det som rånade dig?”

    Jag har valt ovanstående förklaringar eftersom jag har konstaterat att de ligger dej nära. Hela din kommentar är ju en ledande fråga och det finns antydningar till cirkelbevis i den.

    Jag skall försöka förklara:

    Om du har rätt med ditt påstående så kan detta användas som premiss (“bevis”) för att det fanns något gott i “Älmhultsväckelsen”.

    Och om vi vänder på steken och utgår från att “Älmhultsväckelsen” var god, men invaderades av onda andar så bevisar det att ditt påstående stämmer.

    Som du ser är detta ett cirkelresonemang.

    Du har själv inte angett några premisser för sin “slutsats” så jag kan bara gissa i resten av analysen. Vi tar påståendet igen: Där Herren verkar i sann ande, där drar det till sig orena andar.

    Här följer några tankar. Du får själv försöka att formulera dina premisser så att vi kan analysera dessa.

    1. Herren verkar alltid i sann ande där han verkar.
    2. Din teori lutar åt dualism, en villolära som det finns gott om i pingst. Enligt den läran har Jesus inte all makt i Himmelen och på Jorden, utan det pågår en andlig strid där satan är ungefär lika stark som Gud och kommer att vinna om inte vi hjälper Gud på traven.
    3. Om jag söker Herren handlar det inte om omgivningen. Människor kan bli frälsta trots att de avgjorde sig på krogen, i Älmhult eller på Livets Ord.
    4. Vi vill gärna tro att Gud är 100% god och att vi människor är lite grand goda. Men så lär inte Bibeln.
      • Matt. 7:11 Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom.
      • Lukas 18:19 Jesus sade till honom: “Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.

      Där människor finns med kommer det således alltid att finnas möjlighet till ondska. Vi behöver inte “förandliga” detta.

    Jag tror det får räcka, men om jag kommer på flera saker skall jag tillfoga dessa.

    När du nu funderar över premisserna för din slutsats, ta då med konkreta bibeltexter och gör skillnad mellan lärare och lärlingar.

    Det förekommer säkerligen att ärliga sökare hamnar i sammanhang med oärliga läror.

    Gud är mäktig att möta dem även där, låta dem finna och sedan leda dem till sundare sammanhang.

    /Kjell

  19. Bengt-Olof Lindskog says:

    Kjell
    Tack

    Jag räknar inte med att få något facit svar, utan har funderat kring detta under lång tid.
    Jag “tror” att det är möjligt. Jag har inget bibelstöd för detta, utan vill använda min formulering “möjligt” . Palus tex hade en flicka som gick bakom Palus i flera dagar som hade en oren ande i sig. Men till slut tröttnade Palus på detta och befallde den orena anden att ge vika. Flickan verkar uttala lite “kristna termer” och hon flöt in i sammanhanget. Och det pågick i flera dagar dessutom. Detta beskrivs i Apg.

    Jesus min Gud har fullständig makt över det orena, så där har jag inga funderingar kring. Att vi skulle hjälpa Gud på traven på något vis tror jag inte på.

    Men att Gud tillåter två altare sida vid sida funderar jag över. Och tror att han tillåter det till en viss gräns. Och till och med att det orena tar över. Inte för att han inte har fullständig makt att sätta stopp för det…..men han tillåter att det får ske för människan önskar detta.

    Jag såg över 70 möten från Älmhult på webben. Och jag såg saker som inte var från den rena klara källan. Jag följde mötena i studie syfte.

    B-O

    Ps . Jag lyssnar varje dag på hela apg, samt nu också Romarbrevet…..där står jag nu i min bibelresa……

  20. Kjell says:

    Bengt-Olof Lindskog skrev: Jag “tror” att det är möjligt. Jag har inget bibelstöd för detta, utan vill använda min formulering “möjligt”.

    Problemet är att du upphöjer en teori till att bli premiss för framtida slutsatser. Det lurar du bara dig själv med. Det är att bygga på grunden, Kristus, med hö och strå.

    1 Kor. 3:11-13 Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus. Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm, så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva.

    Vad gäller slavflickan är det inte alls konstigt med rätt förståelse av grundtexten. Flickan ropade och sade: “Dessa män äro Guds, den Högstes, tjänare, och de förkunna för eder en väg till frälsning.”

    Och ordet “frälsning” betyder även helande och säkerhet och slut på problem.

    Slavflickans ägare förkunnade ju andra vägar att uppnå detta.

    Hon positionerade således Paulus som en av många likvärdiga rådgivare.

    /Kjell

  21. Bengt-Olof Lindskog says:

    Kjell

    Ja kjell du har dina” lärar” analyser av vad som skrivs, och formar om det till en lära som du tror jag upphöjer.
    Du vänder och vrider, och får det att låta som jag upphöjer någon “villolära” som du har kommit fram till. Och den läran kommer från pingströrelsen.

    Du tolkar allt som skrivs ….som en lärare rättar med rödpennan och pekpinnen.

    Det går ju inte att föra fram några tankar som jag funderar på. Utan du analyser sönder det till något resultat som du har kommit fram till. Eller ska peka mot något håll som du har fantiserat ihop.

    B-O

  22. Kjell says:

    Bengt-Olof Lindskog,

    Slutsatsen (ännu en gång utan definierade premisser) får stå för dej.

    Men du har delvis rätt. Några flum-svar ger jag inte, och kommer jag inte att ge.

    /Kjell

  23. Fredrik says:

    B-O
    Jag tror inte att det kan finnas två altare. Där Jesus bor finns inga onda andar. I GT straffade Gud människor hårt om de vände honom ryggen och tillbad andra andar. Om man läser GT så går det inte få ihop att två altare kan finnas i samma lokal. Även om vi lever i NT så får vi inte underskatta den undervisning som finns om Gud i GT. Gud är den samma idag som igår och i evigheten. Vi måste läsa hela bibeln och ta reda på vad summan av sanningen är och inte några utvalda favoriter.

    Nu skriver jag vad jag tror, inte vad jag tror att du tror.

    Helt allvarligt så är jag orolig för dig, min broder i Kristus. Det kan inte vara nyttigt att sitta och titta på 70-möten från Älmhult. Jag var i Älmhult några möten på plats. Jag är helt övertygad om att HA inte var där. Jag kan inte ge alla belägg för detta över internet, men några.

    Jag gick på några möten var positiv till en början, därför att jag bestämt mig för att vara positiv då jag brukar vara negativ. Men jag gick hem efter några möten och läste om vad som hände pingstdagen och insåg att det inte var den HA som predikades i Älmhult. Jesus står för ordning och reda, vilket Petrus förklarade apg, Då tog jag avstånd från möten och besökte dem inte mer. Jag tror inte att något gott kan komma därifrån. Ett problem för mig i sammanhanget är att många besökare är varmt troende. Är de frälsta idag? Jag har inget svar på den frågan. Hoppas att de är det. Risken är dock att de leds bort från Gud genom Firerörelsen.

    Firerörelsen kan inte komma från Gud. Det är omöjligt i min värld och min förståelse av Bibeln. Belägg; bibeln lär oss ordning och reda, varför skulle HA uppträda som berusad i våra dagar men inte under Jesus tid på jorden eller under apostlarnas tid på jorden? Det går inte ihop. Bibeln lär oss också att om vi tar emot onda andar så går det utför med oss. Gud straffade alla i GT hårt om de vände sig till husgudarna. Vi har alltid möjlighet till förlåtelse om vi vänder om. Men den som går den ondas väg får vi ingen välsignelse.

    Onda andar är listiga genom att predika nästan rätt men ge oss fel ande. Precis som firerörelsen. Mycket snack, väldigt lite predikning om Jesus och vad Jesus gör för oss. Istället söker man effekter genom att håna deltagare som trillar ihop och skrattar, reser de på sig igen skriker de fire igen och deltagaren trillar ihop och alla skrattar. Att påstå, som de gör, att detta kommer från HA är en hädelse av den helige Anden. Om du sett alla möten från Älmhult så har du förmodligen upptäckt att Jens är en “storyteller” och ingen predikant. Han predikar inte Guds ord utan pratar om en massa saker. Pratar runt hela tiden. Tar en vers och gör det till sanning, fastän det är helt tagit i luften. Som tex att Fire fanns på pingstdagen. Läser man texten noga så fanns det inga berusade där, Jens påstår motsatsen.

    B-O jag ber dig hålla dig borta från sådana saker som firerörelsen och liknade, av omtanke och inget annat. Du vet säkert lika bra som jag att New Age går ut på att förvilla. Om man tror att Jesus kan sammas med onda andar så har New Age uppnått sitt syfte, att sprida en osanning och göra oss osäkra. Där Jesus bor finns inga onda andar. Jag hoppas att du kan ta emot detta budskapet i ditt hjärta och vänder dig bort ifrån New Age. Firerörelsen är New Age och inget annat.

    Jag är en omvänd helnykterist. Jag har inte varit alkoholist men bra nära. Jag skulle inte drömma om att gå till ställen som serverar alkohol i studiesyften eller i något annat syfte. Jag har inte druckit på 20 år men har fortfarande sug efter det. Jag är rädd för att New Age är samma sak. Lätt att trilla dit igen om varit i sådana sammanhang.

  24. Fredrik says:

    B-O, jag vill göra ett tillägg.

    Satan frestar Jesus. I Matteus 4:10-11

    Då sade Jesus till honom: “Gå bort, Satan! Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna.” 
Då lämnade djävulen honom, och änglar kom fram och betjänade honom.

    Vi ska endast tjäna Jesus, det är vi säkert överens om. Då kan inte Gud tillåta att onda andar finns på samma plats. Märk också att Änglarna kom fram och betjänade Jesus efter att djävulen lämnat honom. Därför tror jag det är omöjligt med två altare.

    Om det hypotetiskt skulle finnas två altare så skulle Gud tillåta att vi tillbad honom samtidigt som vi tjänar djävulen. Det går inte ihop med bibeltexterna. Vi kan endast tjäna Jesus.

    Jesus är sanningen vägen och livet. Allt annat skall vi hålla oss borta ifrån.

    Jag förstår att frågan om vad som händer med varmt troende som besöker “fire” och liknande hänger i luften. Om de tar emot “fire” så måste de omvända sig för att få förlåtelse. Precis samma sak som kristna leds in på annan form av New Age. En dag vaknar de förhoppningsvis med syndanöd och ber om förlåtelse.

  25. Bengt-Olof Lindskog says:

    Hej Fredrik

    Då orenhet har visat sig i samtliga sk “väckelser” i någon stor eller liten mängd, så kan man säga att det aldrig har infunnit sig någon ren sann väckelse. Förutom i apg första tid, om det var helt rent då på den tiden kan man ställa sig frågan?

    DÅ jag lyssnat på apg hela boken varje dag nu över 6 månader, så är jag övertygad om att inte apostlarna betedde sig berusade på första pingstdagen.

    På tio år snart har jag varit på 4.5 Gudstjänster. Tre på Stanley Sjöbergs då Centrum kyrka, och två på fillan i Stockholm,

    Jag har aldrig besökt någon LO församling någonsin.

    Utan mina tidiga kyrkobesök under 50 år har varit inom pingströrelsen,

    Jag har studerat manifestations fenomenen under flera år och jämfört mina upplevelser inom mina fyra år inom new age.

    Jag läser inte några andra böcker i stort, utan det är min bibel som gäller.

    Jag har skrivit och varnat på olika bloggar för new age nu i en hel del år.

    Så om du undrar om jag är sugen på “eld” upplevelser med dess manifestationer så kan du glömma det.

    Kan du eller Kjell nämna för mig någon väckelse under historisk tid som har varit fritt från inslag av orenhet……så skulle det vara intressant att få veta.

    Jag tror där nådegåverna få vila i snustorr miljö….är risken minimal att de orena andarna håller sig aktiva. Men där nådegåvorna med studs i blir brukade fullt ut…där blir orena andarna verksamma. Och blindheten ger sig till känna, om inte vishetens och andeurskillningens gåvor inte kommer till bruk.

    B-O

  26. Fredrik says:

    Bengt-Olof Lindskog,

    Jag är inte rätt person att säga vilken väckelse som är rätt. Kan dock konstatera att under första delen av 1900-talet var det väckelse i Sverige. Sverige söp ner sig men kyrkan, som t ex pingst, spelade en stor roll socialt. Många kom till tro. Jag tror att det var en äkta väckelse.

    Att det finns något som är felaktigt behöver inte betyda att det är besudlat med onda andar. Vi människor felar, därför går det kanske alltid att peka på något som fel.

    Det är skillnad på att gör fel och att bjuda in onda andar. Fel kommer alltid begås eftersom vi inte är fullkomliga. Däremot så tror jag inte att det kan finnas två olika “altare”. Så grova fel tillåter Gud. Vi kan inte tjäna två herrar samtidigt.

  27. Björn bloggaren says:

    Hej!

    I en Gudstjänst kan absolut både Guds Ande och andra inflytande vara.

    Har varit med om det i princip på alla möten. Sällan att det enbart är Guds Ande, utan även ex kontroll, manipulation, religiösa andar, mm.

    Problemet är att gemene man inte märker av dessa saker, eller inte förstår varför de reagerar i sitt inre på Gudstjänsten.

    För mig har det blivit så att jag inte kan gå på Gudstjänst, det blir helt enkelt för jobbigt. När jag gick på Gudstjänst, blev ofta hela dagen förstörd, pga att jag mådde dåligt flera timmar efter Gudstjänsten.

    Jag kan med säkerhet säga, att på 10 år, har jag upplevt en hel Gudstjänst utan någon uppblandning och det var ljuvligt må jag säga.

    Nu är det 3 år sen jag var på något möte, så jag vet inte hur det är idag, men de själsliga skadorna som blivit, gör att jag varken längtar, eller vill gå på sådana tillställningar.
    Måste säga, att det jag anser om frikyrkan, är att det är en o/salig soppa, eller som Elisas lärjungar sa, döden är i grytan och frågan är om det går att göra något åt?

    Bb

  28. Kjell says:

    Bengt-Olof Lindskog och Björn bloggaren,

    Läs noggrannt de visa ord som Fredrik skrev och hans två tillägg. Det han har skrivit är skriftenligt och praktiskt. Mycket lärorikt för dem som är mindre förtjusta i “torr” exeges och apologetik. Saklig exeges kan lätt upfattas som tvingande. Vittnesbörd är lättare att förtära.

    Jag tror att ni båda är mer smittade av trosförkunnelsens villor än ni själva inser. Dessa läror började redan smyga sig in på 50-talet. Läs gärna ett vittnesbörd i en Dagen-artikel: Miriam Grips egen berättelse om ”spektaklet” i Filadelfia. För dem som inte kan läsa Dagen vill jag understryka att Miriams vittnesbörd är ett positivt sådant. Hon ser med glädje och tacksamhet tillbaka till den tiden. Hon berättar att:

    Vi samlades hela hösten och vintern 1950 -51 till bön i dåvarande bönerummet i kyrkan. Det var längtan, gråt samt bön för och med varandra. Kärleken till Jesus och att få uppleva Hans ledning brann i våra hjärtan.

    Så kom dessa möten med William Freeman till stånd i Filadelfia. Vi rusade dit efter arbetstiden och stod i kö för att komma in. Det var starka möten som tilltalade oss på djupet.

    Sedan kom det ytterligare en pastor vid namn Branham från USA….”

    Jag tänker här ge några länkar till information om Branham och Freeman:

    Till Bengt-Olof: Varför inte rensa ut önsketänkande och fantasier och ta Bibeln som utgångspunkt. Jag har nedan samlat några citat som direkt berör detta ämne.

    Till Björn: Något oväntad kommentar från dej. Du brukade ju alltid försvara extrema predikanter med trosförkunnelse. Varför inte ta texterna angående prövande på allvar och bara behålla det goda?

    Det är sällan nyttigt att bara lista citat. Samtidigt blir det för långt med detaljerad utläggning av alla citat nedan. Jag begränsar det till en kort kommentar per citat.

    Lukas 16:13 Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.”

    Varken läraren eller lärlingen (predikanten eller mötesbesökaren) kan tjäna två herrar.

    1 Kor. 10:19-21 Vad menar jag då med detta? Att kött från avgudaoffer skulle betyda något eller att en avgud skulle betyda något? Nej, vad hedningarna offrar, det offrar de åt onda andar och inte åt Gud, och jag vill inte att ni skall ha någon gemenskap med de onda andarna. Ni kan inte dricka både Herrens bägare och onda andars bägare. Ni kan inte ha del både i Herrens bord och i onda andars bord. Eller vill vi utmana Herren? Är vi starkare än han?

    Den som tar del av onda andars bord utesluter sig i praktiken från gemenskapen vid Herrens bord.

    2 Kor 6:14-18 Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker? Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Därför säger Herren: Gå ut från dem och skilj er från dem och rör inte vid något orent. Då skall jag ta emot er, och jag skall vara er Fader, och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.

    Det må vara tydligt att kombinationen av det Bengt-Olof kallar “två altare” är helt otänkbart ur Guds perspektiv. Därav uppmaningen: “Gå ut från dem!”

    1 Tim. 4:1-2 Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. De kommer att förledas av hycklare och lögnare, som är brännmärkta i sina samveten

    Kombination är omöjlig. Den som tar in onda andars läror förlorar tron!

    Ef. 5:5-11 Ni skall veta att ingen otuktig eller oren eller girig – en sådan är en avgudadyrkare – skall ärva Kristi och Guds rike. Låt ingen bedra er med tomt prat. Allt sådant nedkallar Guds vrede över olydnadens barn. Ha därför ingenting med dem att göra. Ni var en gång mörker, men nu är ni ljus i Herren. Vandra då som ljusets barn. Ty ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter. Och pröva vad som är Herren kärt. Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället. Vad sådana människor gör i hemlighet är skamligt till och med att nämna.

    En uppmaning till oss alla att ta avstånd från “mörkrets ofruktbara gärningar” och i stället avslöja dessa.

    1 Tess. 5:14-22 Vi uppmanar er, bröder: tillrättavisa de oordentliga, uppmuntra de missmodiga, ta er an de svaga och ha tålamod med alla. Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva i stället alltid efter att göra gott mot varandra och mot alla människor. Var alltid glada, be oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda, och håll er borta från allt slags ont.

    Om vi inte prövar “profetiskt tal” föraktar vi Anden. Villolärare gör allt för att deras läror inte skall prövas. Därifrån kommer hoten om: “Rör inte Herrens smorde!” Redan detta hot är ett bevis på att de i verkligheten inte tjänar Herren.

    1 Joh. 4:1 Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen.

    Igen, pröva! För många falska profeter har gått ut i världen. (Kombinera detta med 2 Petr. 2:1 här nedan.)

    1 Kor. 14:29 Två eller tre profeter skall tala, och de andra skall pröva det som sägs.

    Se citatet nedan. Till “profeter” räknas lärare. Således alla som predikar och alla som tolkar bibeltexter.

    2 Petr. 2:1-3 Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig. Många skall följa dem i deras utsvävningar, och för deras skull kommer sanningens väg att smädas. I sin girighet kommer de att med falska argument sko sig på er. Men domen över dem är sedan länge verksam, och deras undergång sover inte.

    Förödande läror! Sanningens väg smädas! Girighet och utnyttjande! Summan av förnekandet av Herren.

    2 Petr 2:9 Herren vet alltså att frälsa de gudfruktiga ur frestelsen och att hålla de orättfärdiga i förvar och straffa dem fram till domens dag, särskilt dem som i orent begär följer sin köttsliga natur och föraktar Herren. Fräcka och självsäkra skyggar de inte för att smäda höga makter, under det att änglar, som står högre i fråga om makt och styrka, inte uttalar någon smädande dom mot dem inför Herren. Dessa människor är som oförnuftiga djur, av naturen födda till att fånga och döda. De smädar vad de inte känner till och kommer att gå under genom sitt förfall. Som djur skall de också gå under.

    Härjandet med demoner är typiskt för dessa villolärare.

    Judas 1:3-4,8-12 Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus. — Ändå skändar också dessa drömmare på samma sätt sin kropp. Herren föraktar de, och höga makter smädar de. Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom över honom utan sade: “Må Herren straffa dig.” Dessa däremot smädar allt som de inte känner till, liksom djur utan förnuft, och vad de med sina naturliga sinnen kan fatta, det förstör de sig med. Ve dem! De har slagit in på Kains väg, de har mot betalning störtat sig i Bileams villfarelse, de har gjort uppror som Kora och gått under. De är smutsfläckar vid era kärleksmåltider, dessa som utan att skämmas festar tillsammans med er och tar för sig. De är moln utan vatten som drivs bort av vindarna, de är träd utan frukt på senhösten, dubbelt döda, uppryckta med rötterna. De är vilda havsvågor, som kastar upp sina skändligheters skum, de är irrande stjärnor, åt vilka det svarta mörkret är förvarat för evigt.

    Läs nu citatet ur 2 Petr. 2 igen och jämför med vad Jesu bror (inte kusin) Judas har att säga. För mej är det helt obegripligt att man inte kan känna igen dessa tydliga symptom på villolärare. Gå ut från dem!

    2 Kor. 13:5 Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet.

    Och i allt detta är det viktigt att rannsaka oss själva. Har vi verkligen fullt förtroende för Herren? Lever vi i trohet till Herren och Hans Ord?

    Kan du vila i förtroendet att nåden räcker eller tror du fortfarande att du måste prestera dej fram till målet? Är du trogen av tacksamhet för rättfärdiggörelsen, eller är du trogen för att förtjäna att förklaras rättfärdig?

    /Kjell

  29. Björn bloggaren says:

    Kjell,

    Hej Kjell!

    Du skriver: Något oväntad kommentar från dej. Du brukade ju alltid försvara extrema predikanter med trosförkunnelse.

    - Vet inte riktigt vad du menar, men visst, jag har försvarat en del när jag ansett att påståenden mot dem varit osakliga, ensidiga och felaktiga.
    Och Kjell, vi kommer nog aldrig helt förstå varandra utifrån vad vi skriver, jag tror att det behövs personlig kännedom för att kunna förstå, synd att du inte bor i Malmö.

    Bb

  30. Kjell says:

    Björn bloggaren skrev: “synd att du inte bor i Malmö”

    Större synder än så finns. Och jag är nog ganska glad att jag inte bor i Malmö.

    Men givetvis har du rätt att förutsättningarna att förstå varandra är annorlunda om man kan träffas och tala med varandra.

    /Kjell

  31. Björn bloggaren says:

    Kjell!

    Ett litet tips på en blogg du skulle kunna granska.

    https://helapingsten.wordpress.com

    Det Micael skriver och menar, är att alla kristna skall leva i egendomsgemenskap.

    Det blir mycket skall och jag skulle gärna vilja läsa om vad du anser om det han skriver i detta ämne.

    Ha det gött!

    Bb

  32. Kjell says:

    Björn bloggaren,

    Jag skall repetera en kommentar jag skrev angånde egendomsgemenskap.

    Finns det NT-texter som antyder att egendomsgemenskap inte tillämpades i hednaförsamlingarna?

    Ja, jag tror faktiskt att det finns flera sådana. Inte bara i breven. Ta t.ex. Apg. 16:14 En av dem som lyssnade hette Lydia. Hon handlade med purpurtyger och var från staden Tyatira, och hon hörde till dem som fruktade Gud. Och Herren öppnade hennes hjärta, så att hon tog till sig det som Paulus predikade. Alltså en kvinna som hade en egen affärsverksamhet.

    Sedan har vi Paulus “liknelse” 1 Kor 7:20-22 Var och en skall bli kvar i den ställning han hade när han blev kallad. Blev du kallad som slav, så sörj inte över det. Även om du kan bli fri, så förbli hellre slav. Ty den som var slav när han blev kallad av Herren, är en Herrens frigivne, och den som var fri när han blev kallad, är en Kristi slav.

    Paulus försörjde sig själv med tältmakeri. Och han fick låna slaven Onesimus Fil. 1:8-11,15,16

    Även om jag därför med stor frimodighet i Kristus kunde befalla dig vad du bör göra, vädjar jag hellre för kärlekens skull – jag Paulus, en gammal man och nu en Kristi Jesu fånge. Jag vädjar till dig för mitt barn, som jag har fött i min fångenskap, för Onesimus, som förr inte var till någon nytta för dig men nu är till nytta både för dig och mig. – klipp – Kanske blev han skild från dig en tid, för att du skulle få honom tillbaka för alltid, inte längre som en slav utan som något mer: en älskad broder. Det är han i högsta grad för mig, hur mycket mer då inte för dig, både som människa och som broder i Herren.

    Priska och Akvila fick ha sitt hus. Rom. 16:3 Hälsa Priska och Akvila, mina medarbetare i Kristus Jesus, som har vågat sina liv för mig. Dem tackar inte bara jag utan också alla hednakristna församlingar. Hälsa också församlingen som kommer samman i deras hus. Hälsa min älskade broder Epenetus, som är Asiens förstlingsfrukt åt Kristus.

    Det finns säkert en hel del ytterligare texter att citera, men detta får räcka.

    Så länge som nya medlemmar strömmade till i den judekristna församlingen i Jerusalem funkade det, ungefär som ett pyramidspel funkar. De trodde ju att de stod vid tröskeln för det utlovade (tusenåriga) fridsriket.

    Detta är inte en förebild för hur församlingen skall bete sig.

    Jag försöker inte alls påstå att det var något fel med denna första kristustroende församling, bara att den tillhörde sin tid och varken kan eller bör efterapas.

    Att sälja allt man har och sedan ha allt gemensamt kan kanske vara bra om man vet att total katastrof och ändens tid är mycket nära. Men nu dröjde det ju lite längre än man tänkt sig och som följd av detta samlade Paulus in pengar till de fattiga i Jerusalem. (Rom. 15:25-27)

    /Kjell

  33. Björn bloggaren says:

    Tack Kjell!

    En undran, Får jag kopiera det du skrivit och klistra in det på den berörda sidan?

    Bb

  34. Kjell says:

    Björn bloggaren,

    Allt som skrivs på bloggen är “public domain” och således helt fritt från all copyright.

    Svaret på din fråga är således att du får kopiera så mycket du vill.

    Det hör till så kallad “netikett” att kopiera så att innehållet inte ändras.

    Men räkna inte med att Micael kommer att påverkas.

    /Kjell

  35. Kjell says:

    Björn bloggaren,

    Angående Grenholms svar till dej. Jag avstår från att skriva där.

    Den egendomsgemenskap han tror sig kunna föreställa sig är helt utopisk. Vi får kanske skylla det på brist på livserfarenhet.

    Tänk dej följande situation:

    I familj A arbetar både man och hustru. De har välbetalda jobb och investerar i ett hus som kostar 4 miljoner kronor. Den största delen är finansierad med hypothek. De har två barn som ännu inte hunnit upp till tonåren.

    I Familj B arbetar mannen. Han är murare. Med sin hustru och fyra barn bor de i en hyres-lägenhet.

    I Familj C är mannen pensionerad. Hustrun tycker om sina sociala kontakter och fortsätter tills vidare arbeta på deltid. Deras hus är avbetalat och barnen har flyttat ut och bildat egna familjer.

    Låt oss stanna där och antaga att alla tre familjerna blir frälsta och medlemmar i en församling med egendomsgemenskap.

    Vem som helst kan förstå att det inte går att omfördela dessa tre familjers egendom så att det uppstår någon slags rättvisa.

    I församlingen med 100 familjer blir det ännu svårare. Och vem, eller vilka skall väga upp tillgångarna i rättvisa högar?

    Hela konceptet kan klassas som Jesus plus socialism och humanism.

    Gud bevare oss!

    Tack och lov att egendomsgemenskap inte är föreskrivet någonstans i Bibeln.

    /Kjell

    PS. Grenholm läser dåligt innantill. Jag skrev inte att den första församlingen var ett pyramidspel. Jag skrev att det sätt de finansierade projektet på funkade ungefär som ett pyramidspel funkar.

  36. Björn bloggaren says:

    Kjell,

    Ja du Kjell, denna form av kristen lära, skorrar illa i mitt inre.

    Jag tror, att om han får fortsätta i sin extremism, så kan det bli en farlig sådan, för visst är det en form av extremism.

    Det är naturligtvis bra att han vurmar för de fattiga, men hela hans koncept går ut på, att alla skall.
    Så fort det blir skall av något som inte är ett bud, så blir det fel.

    Bless!

    Bb

  37. Kjell says:

    Björn bloggaren,

    Ja, det är extremism, men även det mycket farligare budskapet att det är vi som skall fixa ett fridsrike här på jorden.

    Fridsriket kommer när Kungars Kung tar plats som enväldig monark i Sitt Rike.

    Inte förrän detta sker kommer Teokrati att lyckas.

    Demokrati, Socialism, Humanism och alla reduktionisktiska villor som sätter människan i centrum kommer då att blekna bort.

    /Kjell

  38. Björn bloggaren says:

    Kjell,

    Guds rike är invärtes och naturligtvis påverkar det ett samhälle om det finns många av samma sort.
    Fridsrike tror jag inte på i nuet, men det kommer och jag håller med dig, att vi inte kan upprätta något sådant här och nu.

    Det Jag undrar är, hur detta/denna lära kunnat sätta sig så pass i denne man?
    Du och jag ser ju olika på en hel del saker och vi är under Guds utveckling och kanske åldern och den medföljande mognaden gör att man vågar börjar se saker utifrån ett annat perspektiv? Men kan de vara ungdomens naivitet som gör det, eller en stark längtan till att vara extrem och avvikande?

    Jag själv var ju reellt avvikande till mina hednavänner och ansåg väl att jag måste stå upp för det jag trodde då. Och visst, jag är avvikande även idag enligt mina hednavänner och jag kommer ju inte att ändra mig i tron.
    Avvikelsen består ju i ord som är åsikter, levnadssättet är ju inte så annorlunda än hedningarna.
    Jag jobbar, äter, dricker, sover, ja egentligen allt som människor gör, men det finns ju några saker jag inte gör. Jag stjäl inte, men det gör förvisso inte alla hedningar heller. Jag ljuger inte och det gör nog troligen alla hedningar. Sen är jag trogen, jag älskar min nästa, även invandraren, osv

    Frågan är alltså, hur kan något som inte är fastslaget i skriften som ett bud, sätta sig så pass att vederbörande gör en hel SKALL lära av det hela??

    Bb

  39. Ulrika says:

    Bb,

    “Frågan är alltså, hur kan något som inte är fastslaget i skriften som ett bud, sätta sig så pass att vederbörande gör en hel SKALL lära av det hela??”

    Vederbörande tror på sina religiösa lärare (främst John Wimber) vars tro även samstämmer med vederbörandes politiska övertygelser. När tro o politik blir ett blir det “skall.”

    Wimbers läror är en biflod i trosrörelsedeltat. I denna biflod fokuserar man sig på Guds rike-bygge genom hög aktivitet o fokus på byggverken/projekten där människorna i dem ska vara många men egentligen inte “leva” (synas o höras). Bara finnas så att man kan tala om höga medlemssiffror o stora “väckelser.”

    Liksom politiska partier kan vara enfrågepartier där man har ett eller högst två särintressen är det likadant i dessa fåror. I Wimbers är det förutom “Guds rike-bygge” även kroppsliga helanden utifrån Lukasevangeliet, tecken o under.

    När det gått en tid tappar man intresset för sina huvudfrågor och sökernå´t närliggande som passar in i sina politiska övertygelser och tar gärna stöd för dem hos någon religiös gubbe eller gumma som gjort eller sagt nå´t klokt om saken. Och ur Bibeln plockar man det som passar in i ens egna och gör en överdimensionerad grej av det. Det är som att man alltid måste ha nå´t stort, nytt o speciellt på gång.

    När det gäller att bilda storhushåll med sjuttioelva familjer är det dömt att misslyckas. Det finns minst två viktiga huvudpoänger med familjen. Hon o han ska lämna (inte överge) sina föräldrar för att själva vara ett. Det är en tillräcklig utmaning för de flesta utan att dela 24 timmar om dygnet o alla resurser med andra som också försöker leva som ett. Som ett exempel.

    /Ulrika

  40. Kjell says:

    Ulrika skrev: “Det finns minst två viktiga huvudpoänger med familjen. Hon o han ska lämna (inte överge) sina föräldrar för att själva vara ett.”

    Mycket bra argument!

    /Kjell

  41. Björn bloggaren says:

    Ulrika!

    Tack för ditt svar!

    Bb

  42. Fredrik says:

    Ulrika,

    Mycket bra skrivit.

  43. Ulrika says:

    Kjell, Bb och Fredrik.

    Jag skrev:”….även kroppsliga helanden utifrån Lukasevangeliet, tecken o under.”

    Ser nu att det finns risker med en sådan formulering. Jag riskerar få någon tro att Lukasevengeliet kan “upprepas” idag. Ska försöka utveckla meningen.

    Lukasevangeliet berättar om JESUS tid på jorden och hur HAN är.

    Jesus botade alla för att visa vem Han är. Han visade Sin makt.

    Sedan delegerade Jesus, Guds Son, “tecken o under” till Sina Apostlar för att i övergångstiden mellan gamla o nya förbundet genom dessa under o tecken visa vem JESUS är.

    Gud visar än idag vem Han är genom att svara på bön genom kroppsliga helanden men det finns en avgörande skillnad mellan den tid då Han var här för att visa sig för hela Sitt Folk vem han är, vars vittnesbörd genom Apostlarna vi kan läsa, och hur han väljer att visa sig för var och en idag. Vi vet ju redan genom det som Bibeln vittnar om vem JESUS är. Vi vet det även när våra sjukdomar inte blir läkta.

    Wimber som tillhör New Wine/Vineyard-folket försöker “upprepa” Lukasevangeliet. Försöker upprepa JESUS egna manifestationer. O Grenholm menar att vi ska upprepa första Pingsten och första församlingstiden.

    Lite kort uttryckt tror jag att vi behöver bli bättre på att veta vår plats i vår tid.

    När jag började lyssna till Matteusevangeliet blev jag efter ett tag otålig. Nu tror jag mig förstå varför. Mycket i dessa texter handlar främst om att Jesus skulle visa sig för Sitt Folk. Och som icke-israelit hörde jag att texterna främst handlade om Jesus möte med Israel (“Snopet”). Och även om vi har samme Herre så kan jag som hedning inte annat än tacka för möjligheten att få läsa om dessa möten. Mellan Herren o Sitt Folk. Vi hedningar kan mest lära av hur Jesus tänkte, uppträdde, resonerade osv. I sådant är Han densamme som Herre. Men han har 2 olika fårahagar och även om några ur vår hage fick vara med under Lukasevangelietiden var det judahagen han främst kom för då. Vi får tacka för att han utvalde och lämnade trogna Apostlar efter sig.

    Snart kommer Han för båda hagarna:)

    Om vi längtar efter att slippa en sjukdom?
    Ja, finns det äldste kan vi enligt Paulus tillkalla dem (de äldste, inte “Paulus” som många tror) för smörjelse o bön.

    Finns det inte äldste får vi själva be och veta om att Gud hör och väljer hur och när han vill göra någonting. Vi vet redan vem Han är oavsett svar och allra senast omkring uppståndelsens dag enligt Uppenbarelseboken kan vi få bli läkta.

    När jag skrev som jag skrev kan det låta som att “enfrågefokuset” är det stora problemet i Wimberrörelsen men det stora problemet är att man feltolkar Lukasevengeliets plats och betydelse för vår tid.

    Som hednakristen kan jag ibland tänka att det varit mer pedagogiskt att låta NT starta vid mötet mellan Jesus och rövaren på korset. Eller kanske där grekerna frågar efter Jesus o Jesus säger att tiden är inne.

    /Ulrika

  44. A.J. says:

    Kjell och övriga,

    En intressant sida som behandlar teologi, vetenskap, historia mm.
    Exempel på skribenter:
    Sven Reichmann
    Per Landgren
    John Lennox

    Klicka på “Våra skribenter” för fullständig lista.

    Jag tycker sidan verkar mycket intressant och givande.

    http://www.gratiaetveritas.se/

    Mvh
    A.J.

  45. Kjell says:

    A.J.,

    Ja, det var intressant. Speciellt eftersom det är text och inte ljud eller video.

    Textens stora fördel, jämfört med ljudinspelningar, är att man har så kallad “random access” till informationen. Alltså att man kan titta fram och tillbaka på vilken bit som helst när som helst.

    En ljudfil bjuder på “sequential access” alltså information som måste avnjutas från en början till ett slut. Jämförelse kan bara göras ur minnet, eller genom att spola fram och tillbaka.

    /Kjell

  46. Rolf Lampa says:

    A.J.,

    Jag petade iväg ett inlägg under en artikel på sajten du länkade till. Om fäder och manliga förebilder.

    http://www.gratiaetveritas.se/genetiken-och-forebilden-utgor-faderskapets-byggstenar/#comment-1968856575

    // Rolf Lampa

  47. A.J. says:

    Rolf,

    Fint att du lagt in ett inlägg på “Gratiaetveritas”.
    Har tyvärr inte orkat läsa ditt inlägg ännu. Ska försöka göra det i morgon när jag är piggare.
    Det känns som “sajten” inte är särskilt aktiv. Den kanske inte är så känd.

    Mvh
    A.J.

  48. A.J. says:

    Kjell (och övriga),

    På Berndts sida finns “Gästartikel – Klassisk kristen lära om den dubbla utgången”.
    Läs den gärna.
    Där finns detta Bibelcitat:

    1 Tim 2:4 Som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.

    Min undran är betyder “alla”: “alla individer” eller “alla människotyper”.
    Svara gärna med Bibelcitat.

    Mvh
    A.J.

  49. Kjell says:

    A.J.,

    Varför krångla till det?

    Gud vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen, men inte alla blir det.

    Du känner säkert till nonsensfrågan om Gud kan skapa en sten som är så tung att han inte kan lyfta den.

    Logiskt nonsens blir inte plötsligen vishet bara för att man lägger till ordet Gud i meningen.

    Gud har beslutat att vårt eget val behövs för att ta emot frälsningen.

    När han gjorde det avsade han sig tvingande vilja angående frälsningen.

    Om du beslutar att bara gifta dej med en kvinna som älskar dej så avsäger du dej möjligheten att tvinga henne, eller andra, att gifta sig med dej.

    Krångligare än så är det inte.

    Alla betyder alla men Guds vilja sker inte i detta fall eftersom det finns en överordnande vilja som hindrar det.

    /Kjell

  50. A.J. says:

    Kjell,

    Tack för snabbt svar!

    Bra skrivet!

    Mvh
    A.J.

  51. A.J. says:

    Kjell,

    Jag har ställt en `samma fråga´på Berndts sida.
    Är det OK att jag där ger en länk till din sida som visar på ditt svar?
    Eller vill du att jag håller isär hemsidorna?

    Mvh
    A.J.

  52. Kjell says:

    A.J.,

    I public domain är allt fritt att kopiera och länka till.

    /Kjell

  53. A.J. says:

    Lyssningstips:

    Citat
    OBS! Mer av Sven Reichmann – “Ödmjukhet2″, “Larsmo_880818″, “Jönköping_890802″, “Kalix_890726″, “Gullbranna_890916″, “Sörgarden_890715″, “Sundsvall_890512″
    Slut citat

    http://www.kristenmp3.se

    Mvh
    A.J.